Edukacja dwujęzyczna staje się coraz bardziej istotnym elementem współczesnego systemu oświaty, odpowiadając na potrzeby globalizacji i wielokulturowego społeczeństwa. Nauczanie dwujęzyczne nie tylko rozwija kompetencje językowe uczniów, ale także poszerza ich horyzonty poznawcze i kulturowe.
Odbywająca się w II Liceum Ogólnokształcącym w Opolu konferencja „Dlaczego i jak uczyć dwujęzycznie? O wyzwaniach i możliwościach nauki języków obcych w dobie AI na przykładzie języka niemieckiego” zgromadziła uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół z oddziałami dwujęzycznymi z całego województwa. Konferencja jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby edukacyjne w kontekście rozwoju nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI).
– Województwo opolskie ma długą tradycję nauczania dwujęzycznego, która wynika z naszej wyjątkowej historii i wielokulturowego dziedzictwa – mówi wicemarszałek Zuzanna Donath – Kasiura. – Obserwujemy, że uczniowie kształceni w systemie dwujęzycznym osiągają nie tylko lepsze wyniki w nauce języków obcych, ale również wykazują większą otwartość na inne kultury i lepiej radzą sobie na międzynarodowym rynku pracy. Szczególnie istotne jest rozpoczynanie edukacji dwujęzycznej jak najwcześniej, najlepiej już na etapie przedszkolnym, gdy dzieci z największą łatwością przyswajają nowy język. Równie ważne jest zapewnienie ciągłości kształcenia dwujęzycznego na kolejnych etapach edukacji – dodaje.
Dr Mateusz Pszczyński z Uniwersytetu Opolskiego podkreśla natomiast, że dziś tym, co rewolucjonizuje nauczanie języków obcych, jest sztuczna inteligencja. – Mamy dostęp do narzędzi, które kilka lat temu wydawały się niemożliwe – natychmiastowe tłumaczenia, konwersacje z inteligentnymi asystentami, symulacje sytuacji komunikacyjnych. Jednak najważniejsze pozostaje wciąż zaangażowanie nauczyciela i indywidualne podejście do każdego ucznia. AI to narzędzie, które wspomaga, ale nie zastępuje ludzkiego kontaktu i kreatywności w procesie edukacyjnym – mówi.
Gospodarzem konferencji było II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Opolu, które już od wielu lat uczy dwujęzycznie. – Zaprosiliśmy na konferencję znakomitych gości, dla których sprawa nauczania dwujęzycznego jest szczególnie istotna. Mamy nadzieję, że ta konferencja przyczyni się do wspólnej odpowiedzialności za kształcenie i budowania naszego regionu. Kluczowym celem jest nie tylko opanowanie języka, ale przede wszystkim zaszczepienie w uczniach głębokiej fascynacji poznawaniem świata poprzez swobodną, pozbawioną barier komunikację – mówi Agnieszka Buganik-Pszczyńska, dyrektor szkoły.
Na koniec konferencji uczniowie zmierzyli się w debacie oksfordzkiej z pytaniem: „Sztuczna inteligencja – szansą czy zagrożeniem dla nauczania języków obcych?”
Na czym polega nauka dwujęzyczności?
– Myślę, że nauka dwujęzyczności polega przede wszystkim nie tylko na samej nauce języka, ale także kultury – Emila, uczennica II LO w Opolu. -Jest to związane z wyjazdami, projektami w których biorę udział. Nauka języków obcych to nasza przyszłość, obojętnie gdzie nie wyjedziemy, mamy możliwość komunikacji. Bardzo się cieszę, że mam możliwość nauki języków obcych w szkole, bo jest to bardzo cenne – dodaje.
Edukacja dwujęzyczna to inwestycja w przyszłość młodego pokolenia. Wymaga ona systematycznego podejścia i zaangażowania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego: uczniów, nauczycieli, rodziców oraz władz oświatowych.
fj,dt
Data publikacji: 12 grudnia 2024