Ideą zorganizowanego przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki Opolskiego Forum Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych jest prezentacja perspektyw i trendów w prowadzeniu działalności gospodarczej za granicą, kierunków rozwoju oraz dobrych praktyk w ekspansji zagranicznej. Tym razem tematem przewodnim jest Gruzja.
Dlaczego Gruzja? Polskie firmy zaczynają się jej coraz uważniej przyglądać jako miejscu, gdzie mogą lokować swoje produkty i usługi oraz kierunkowi, z którego mogą prowadzić ekspansję na pozostałe kraje regionu. Gruzja jako członek Światowej Organizacji Handlu (WTO), nie stosuje żadnych istotnych ograniczeń w zakresie handlu zagranicznego i zagranicznych transferów finansowych, a jej system regulacji prawnych w tym zakresie jest oceniany jako jeden z bardziej liberalnych. Równocześnie należy mieć świadomość występowania barier handlowo gospodarczych związanych z wejściem oraz utrzymaniem się na gruzińskim rynku, są to m.in: niestabilna sytuacja polityczna w regionie, kwestie transportowe czy trudności w rozwiązywaniu sporów dot. prawa własności.
– Międzynarodowe stosunki gospodarcze – mówi Tomasz Hanzel, dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki – to jest wydarzenie na którym chcemy przedstawić naszym przedsiębiorcom możliwości wejścia na nowe rynki pozaeuropejskie. Pokazujemy na tej konferencji, że wejście na taki rynek wiąże się nie tylko z przygotowaniem pod kątem biznesowym, ale również kulturowym. Doradzamy, jak funkcjonować oraz komunikować się w danym obszarze. W związku z tym zapraszamy do współpracy instytucje, które mają już doświadczenie, jak również instytucje, które pomogą w sposób formalny załatwić wszelkie niezbędne formalności- podsumowuje dyrektor OCRG.
Mateusz Walewski, główny ekonomista BGK zauważa, że dyskusja podczas tegorocznego forum dotyczy przyszłości polskiego eksportu na rynku małym, perspektywicznym, ale trudnym. – Żyjemy w trudnych czasach geopolitycznych i ekonomicznych. Gruzja jest krajem małym, ale bardzo dynamicznie się rozwijającym. Jest krajem demokratycznym, a więc ma aspiracje zachodnie i w związku z tym jest na pewno ciekawym rynkiem dla polskich przedsiębiorców. Polacy, polskie firmy oraz polskie produkty są w Gruzji bardzo doceniane i lubiane – mówi. – Oprócz tego, że Gruzja to piękny kraj, bardzo atrakcyjny pod względem turystycznym, to przede wszystkim szansa dla polskiego eksportu – dodaje natomiast Maria Łubian z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Zaproszeni goście przedstawili perspektywy współpracy, rozwoju oraz wymiany handlowej, jak również podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem.
mp
Data publikacji: 24 kwietnia 2024