Spotkaniem w urzędzie marszałkowskim, m.in. z lokalnymi samorządowcami, rozpoczęły się konsultacje budowy obwodnicy Nysy w ciągu dróg wojewódzkich 411 i 489. Projektanci zaproponowali trzy warianty przebiegu nowej drogi.
– To bardzo ważny moment w procesie inwestycyjnym, bo teraz zastanawiamy się nad przebiegami różnych wariantów, także pod względem finansowym – jaki wariant jest najbardziej optymalny, na jaki wariant nas stać, bo teraz inwestycje drogowa są nieprzewidywalne – mówi marszałek Andrzej Buła. Marszałek przypomina, że samorząd województwa z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg otrzymał dofinansowanie jedynie 39 mln zł dofinansowania(a starał się o 64 mln zł). – Nie możemy dziś nawet określić, czy w momencie rozpoczęcia inwestycji będzie to 30 czy 40 procent. Dołożyliśmy z budżetu województwa do szacowanej wartości inwestycji i rozpoczynamy ten proces, bo nie chcemy niczego zaniechać – dodaje marszałek.
Członek zarządu województwa Szymon Ogłaza podkreśla, że nowa obwodnica Nysy jest konieczna, by rozwiązać problem tranzytu przez miasto. – Obwodnica Nysy w ciągu dróg krajowych poprawiła sytuację, ale nie rozwiązała wszystkich problemów. Ta nowa droga powinna wyprowadzić tranzyt z centrum miasta, a po drugie ma poprawić dostępność do Głuchołaz, jednej z naszych turystycznych perełek, i do granicy państwa – informuje Szymon Ogłaza.
Proponowane trzy warianty
Projektant, dr Mariusz Pustelnik z firmy Mostpol sp. z o.o. przedstawił na spotkaniu trzy warianty planowanej obwodnicy. Wszystkie zakładają, że jej początek będzie zlokalizowany na włączeniu do istniejącego ronda (skrzyżowanie DK 41 z DW 489), a koniec na włączeniu do DW 411, co wymagać będzie przekroczenia linii kolejowej nr 137.
Pierwszy wariant prowadzi na północ od miejscowości Podkamień, dwa pozostałe – od południa po tym samym śladzie mijają Podkamień i w okolicy Hajduków Nyskich się rozchodzą na dwie propozycje. Jak podkreślał Mariusz Pustelnik, problemem miejsca, gdzie ma prowadzić obwodnica, są warunki terenowe – tutaj już zaczynają się wzniesienia i różnice wysokości terenu, stąd proponowane warianty. – Biorąc pod uwagę względy techniczno-użytkowe, ekonomiczne, środowiskowe, terenowe i społeczne, najbardziej korzystny jest pierwszy z proponowanych wariantów – informował. To około 4 i pół kilometra nowej drogi z dwoma wiaduktami i mostem nad rzeką.
Na spotkaniu w urzędzie marszałkowskim samorządowcy zapoznali się z tymi propozycjami, potem konsultacje będą prowadzone już w gminach. Marszałek Szymon Ogłaza ostrożnie szacuje, że po zakończeniu konsultacji, uzyskaniu koniecznych pozwoleń i przygotowaniu pełnej dokumentacji, na przełomie lat 2023 – 2024 będzie można przystąpić do realizacji tej inwestycji.
VR
Data publikacji: 14 października 2022