Realizacja remontów na drogach wojewódzkich w roku 2021 trzykrotnie przekroczyła zakładane plany. Były to remonty polegające na wymianie nawierzchni i podbudowy istniejących dróg.  Koszt prac na koniec roku wyniósł 25,5 milionów złotych.

W województwie opolskim na początku roku zaplanowano 9 zadań związanych z remontem nawierzchni  10 kilometrów dróg. Dzięki umiejętnemu planowaniu przetargów i wpływom z podatku CIT urząd marszałkowski wraz z Zarządem Dróg Wojewódzkich zwiększył liczbę zrealizowanych inwestycji do 26 zadań, co przełożyło się na 29 wyremontowanych kilometrów dróg. Jak podkreśla Szymon Ogłaza członek zarządu województwa opolskiego, mówiąc o remontach dróg, należy mieć na uwadze ich znaczącą przebudowę. – Wykonaliśmy wiele zadań bez dofinansowania unijnego. To nie były zadania wielomilionowe, ale spełniały  oczekiwania mieszkańców. Były to inwestycje, które wiążą się z poprawą komfortu, bezpieczeństwem i dotyczą głównie terenów zabudowanych – tłumaczy Szymon Ogłaza. To nowe nawierzchnie, nie odbiegające od standardów nowoczesnych dróg. Obok nich często budowane są chodniki, ścieżki rowerowe czy wiaty przystankowe. Wydano na te zadania około 26 milionów złotych z budżetu województwa opolskiego.

Co ciekawe, wydatki remontowe związane z tzw. nakładkami przekroczyły unijne wydatki inwestycyjne na drogach wojewódzkich, które wyniosły w tym roku 20 milionów złotych.

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Bartłomiej Horaczuk dodaje, że to dzięki zaangażowaniu urzędu marszałkowskiego udało się tak zaplanować tak wydatki, aby finansowane były one z pieniędzy własnych. – Na terenie każdego powiatu były prowadzone prace, które pozwolą na komfortową jazdę przez przynajmniej dziesięć lat – podkreśla dyrektor. Grzegorz Cebula, wicedyrektor ZDW, informuje, że w tym roku zostało zastosowanych kilka nowych technologii, które znacząco wydłużą żywotność chociażby obwodnicy Białej. – Jest to tzw. powierzchniowe utrwalenie. Zauważyliśmy, że na obwodnicy zaczęły pojawiać się pęknięcia. Technologia „Slurry Seal” pozwala, że po godzinie można już korzystać z drogi, a żywotność jej przedłuża się nawet o 15 lat  – mówi Grzegorz Cebula.

Pozostałe drogi były frezowane, nakładano specjalne siatki i warstwy wiążące i ścieralne. Najczęściej w warstwie ścieralnej zastosowano beton asfaltowy.

Odcinki dróg wojewódzkich wyremontowanych w tym roku:

405 Rynarcice

406 Piątkowice

406 Jasienica Dolna – Budzieszowice

414 obwodnica m. Biała

410 Landzmierz ul. Biadaczów

416 Bernacice – Bernacice Górne

419 Niekazanice – Branice

420 Pilszcz

426 Jemielnica

426 Strzelce Opolskie

451 Pielgrzymowice

454 Dobrzeń Wielki – Kup

457 Kościerzyce-Nowe Kolnie

458 Kantorowice

458 Ptakowice

458 Kolonia Popielowska

463 Kadłub Turawski

494 Bodzanowice

901 Pietraszów

901 Pludry

409 Moszna – Zielina

409 Gogolin

411 Głuchołazy

457 Chróścice

494 Chudoba

494 Borki Małe – Broniec