Dynamiczny i otwarty – tak swój teatr widzi Norbert Rakowski, dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego, który właśnie rozpoczyna swój pierwszy autorski sezon na tej scenie. Na konferencji prasowej mówił o tym, jak ten sezon będzie wyglądał.

Sezon co prawda już się rozpoczął, ale uroczysta inauguracja będzie 10 września – wtedy zostanie otwarta Modelatornia, czyli nowa scena opolskiego teatru. Wicemarszałek Stanisław Rakoczy podkreślał na konferencji, że otwarcie tej nowej sceny cieszy nie tylko dlatego, że to wyjątkowe wydarzenie dla każdego teatru. – Ważne jest to, że będzie to miejsce poświęcone Jerzemu Grotowskiemu, którego zna cała Polska, a tak naprawdę pewnie niewiele wiedzą o nim mieszkańcy Opolszczyzny. Przypominał, że przygotowanie tej sceny wymagało wielu wysiłków – i organizacyjnych, i finansowych. 500 tys. zł przekazało na ten cel Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 700 tys. zł pochodziło z budżetu województwa. – Ale to także wyjątkowy upór i determinacja dyrektora sprawiły, że udało się ten cel osiągnąć tak szybko – mówił marszałek. – Trzymam kciuki za to, żeby udało się ziścić jego kolejne plany. W tym także pomagamy, bo jeśli się to uda, to będzie to naprawdę wspaniała scena i wyjątkowe miejsce.

A rozpoczynający sezon teatralny zapowiada się bardzo interesująco. Norbert Rakowski zapowiada otwarcie na inne sceny, nowych twórców i partnerów. – To będzie miejsce przyjazne mieszkańcom, ale i miejsce, które ma pobudzać apetyt na kulturę. Ten sezon jest owocem ubiegłorocznych przygotowań, teraz teatr zyska nowe oblicze zarówno pod względem repertuaru, jak i budowania pewnej wspólnoty kulturalnej w regionie. – Planujemy dziewięć premier, od września pracuje w Opolu dwójka nowych młodych aktorów – Katarzyna Osipuk i Łukasz Konopka, konsultantem programowym i opiekunem projektów teatralnych został Piotr Ratajczak, będzie sporo współpracy „gościnnej” – opowiada o tegorocznych planach dyrektor. Oprócz Modelatorni nowym-starym miejscem będzie Bunkier, czyli dawna Scena na parterze, która zmieni swoje funkcje. – Te dwie nowe sceny chcemy oddać we władanie młodym i ich artystycznym poszukiwaniom – zapowiada Rakowski, bo,- jak mówił Jerzy Grotowski, opiekować trzeba się ludźmi, którzy w przyszłości mogą stać się mistrzami. Zapraszani będą tam młodzi reżyserzy, a realizowane będą spektakle niskobudżetowe i małoobsadowe. Jak zapowiada Piotr Ratajczak, Modelatornia nie tylko będzie służyć realizacjom repertuarowym, ale przede wszystkim pracom związanym z twórczością Jerzego Grotowskiego. Właśnie trwa konkurs dla reżyserów zawodowych na projekty teatralne inspirowane Grotowskim lub nawiązujące do jego estetyki – zostanie on rozstrzygnięty do 30 listopada, a dwie nagrodzone realizacje będą przygotowywane w roku 2017. – W przypadku Modelatorni najważniejsze będą poszukiwania, będzie to swojego rodzaju laboratorium – mówią w teatrze.

Ale na razie właśnie w Modelatorni będzie pierwsza tegoroczna premiera – 10 września gombrowiczowski „Ślub” w reżyserii Anny Augustynowicz. To koprodukcja, w której partnerem opolskiej sceny jest Teatr Współczesny ze Szczecina. Spektakl zostanie zgłoszony do konkursu „Klasyka żywa”. Kolejna premiera jeszcze w tym samym miesiącu – już 24 września „Uroczystość” Thomasa Vinterberga i Mogensa Rukova w reżyserii Norberta Rakowskiego. W październiku pierwsze realizacje w Bunkrze – „Coś pomiędzy” Martina Heckmana w reżyserii Tomasza Zimmermanna oraz jedna ze sztuk Sławomira Mrożka przygotowana przez Tomasza Kaczorowskiego. Agata Duda Gracz pracuje już nad spektaklem „Śmierć przyjeżdża w środę”. Premiera zapowiedziana jest na 19 listopada i będzie to także historyczna premiera – po raz pierwszy spektakl powstaje we współpracy Teatru Kochanowskiego z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora. Realizacja będzie w obydwu teatrach i w przestrzeni pomiędzy nimi. 10 grudnia natomiast premiera sztuki inspirowanej filmem Andrzeja Wajdy „Bez znieczulenia” w reżyserii Piotra Ratajczaka.

Mówiąc o drugiej części sezonu, o roku 2017, Norbert Rakowski zapowiada m.in. współpracę z Grzegorzem Wiśniewskim, teatralny projekt związany z Opolem – nawiązujący do jego historii tekst w interpretacji czwórki reżyserów, a także realizację tekstu znanego czeskiego dramaturga Tomáša Vůjtka w swojej reżyserii, z udziałem aktorów polskich i czeskich, grany także w dwóch językach.
– W tym sezonie będą nowe teksty, nowi autorzy, nowi reżyserzy, którzy do tej pory w Opolu nie pracowali, nowe sojusze i nowi partnerzy, którzy widzą potencjał tego miejsca i rozumieją wartość kultury -zapowiada Norbert Rakowski. Wierzymy, że to będzie zupełnie nowy, ale przede wszystkim dobry sezon Kochanowskiego.

VR