Dziś pierwsi pasażerowie, wsiadający do swojego porannego pociągu do pracy na trasie Kędzierzyn-Koźle – Wrocław, zastali na dworcu niespodziankę – zamiast dotychczasowego składu na peron wjechał jeszcze pachnący nowością IMPULS.
Dziś pierwsi pasażerowie, wsiadający do swojego porannego pociągu do pracy na trasie Kędzierzyn-Koźle – Wrocław, zastali na dworcu niespodziankę – zamiast dotychczasowego składu na peron wjechał jeszcze pachnący nowością IMPULS.
Punktualnie o ósmej rano wyjechał z dworca w Kędzierzynie-Koźlu w swój pierwszy kurs z pasażerami. Niespodzianką dla pasażerów był nie tylko pociąg, ale i głos, który ich w pociągu przywitał. – Dzień dobry państwu, nazywam się Andrzej Buła, jestem marszałkiem województwa i wraz z państwem wybrałem się w pierwszą podróż naszym regionalnym „pendolino”. Ten pociąg zostanie już z wami na co dzień i mam nadzieję, że będzie dobrze służył – przywitał pierwszych podróżnych marszałek Andrzej Buła.

Marszałek, który wraz z Szymonem Ogłazą, członkiem zarządu województwa, towarzyszył podróżnym aż do Brzegu, rozmawiał z pasażerami i pytał o pierwsze wrażenia. Podróżni podkreślali wygodę, brak hałasu, zupełnie inny komfort jazdy. Marszałek zaś wyrażał nadzieję, że kolejne takie pociągi na naszych torach wpłyną na większą liczbę pasażerów przewozów regionalnych. Szymon Ogłaza podkreśla, że Impulsy to najnowocześniejsze pociągi tego typu w Europie. – Są nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim bezpieczne – mówi. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że około 90% części tego pociągu to od początku do końca polska produkcja. Jeden skład – taki, jak wyjechał na opolskie tory – kosztuje około 13 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu IMPULS produkowane przez nowosądecki NEWAG S.A. zostały przystosowane do prędkości maksymalnej 160 kilometrów na godzinę. Producent wyposażył je w nowoczesny układ napędowy i hamulcowy, klimatyzację, nowoczesną informację pasażerską w systemie audio-video, monitoring, 176 miejsc siedzących (fotele pasażerskie z gniazdkami elektrycznymi AC 230V), bezpłatne Wi-Fi. Są przystosowane do przewozu osób z ograniczoną zdolnością ruchową i do przewozu rowerów. Nasz region jest pierwszym województwem, które odebrało skład, a od dziś testuje go na torach. Kursy odbywają się zgodnie z rozkładem jazdy i przewożą pasażerów.
Kolejarze cieszą się , że w IMPULSIE jest już system sterowania pociągami najwyższej klasy europejskiej. Maszynista ma podgląd i na drzwi, i na wnętrze pociągu. Kabina maszynisty to swego rodzaju sterownia, w której kilka monitorów pokazuje parametry pojazdu, a prędkość można dostosować tak, by wjazdy i wyjazdy z dworców były idealnie zgrane z rozkładem jazdy.

Na razie IMPULS jeździe jeszcze „nieoficjalnie”, bo to jazdy testowe, przed oficjalnym oddaniem pociągu przez producenta – potrwają do 19 sierpnia. Już 26 sierpnia producent pociągu uroczyście przekaże nowy pociąg władzom regionu. Wtedy mieszkańcy będą się mogli przejechać specjalnym pociągiem na trasie Opole – Brzeg – Opole. O tym, jak dostać voucher na taki przejazd, będziemy informować wkrótce.

Przypomnijmy – kontrakt samorządu województwa z firmą NEWAG S.A. w wersji podstawowej przewiduje dostawę 5 pojazdów do 31 stycznia 2018 r. oraz opcję na dostawę dwóch dodatkowych pojazdów do 10 grudnia 2018r. W tym roku Opolanie będą mogli korzystać już z trzech nowych IMPULSÓW. Cały kontrakt opiewa w sumie na 88.338 tys. złotych. Pieniądze pochodzą z czterech źródeł: budżetu województwa opolskiego oraz rezerwy celowej budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020, z którego dofinansowanie wyniesie 15,5 mln euro.
Projekt zakupowy realizowany jest pod nazwą pn. „Opolskie mobilne! – usprawnienie transportu zbiorowego regionu i aglomeracji opolskiej”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.

VR

Udostępnij wpis: